Tuesday, March 1, 2011

Sikap Prihatin


Ihsan: Google.com

Hujan turun dengan lebatnya....eh eh aku bukan nak cerita pasal hujan lebat
Tapi aku nak bercerita pasal sikap prihatin masyarakat kita..
Masyarakat kita kan terkenal dengan sikap keprihatinan
Kalau ada bencana yang berlaku..
Sepantas kilat mereka hulurkan bantuan
Baguskan rakyat Malaysia...
Saya bangga jadi anak Malaysia :))
Tapi kadang-kadang tak semua yang kita impikan indah-indah belaka
Bukan nak mengata tapi inilah hakikat yang perlu diterima..
Tak semua dari mereka bersikap prihatin

Kejadian ni berlaku depan mata aku sendiri
Hari tu sebenarnya aku ada kelas tapi aku baru dapat tahu kelas tu cancel...
Jam sudah menunjukkan pukul 4:30 petang
Di luar sana hujan turun dengan lebat
Tapi aku keputusan untuk tidak stay di fakulti 
Dengan harapan masa perjalanan pulang hujan akan berhenti

Tapi sangkaan aku meleset..hujan turun makin mengganas (hiperbola..kih3)
Tapi nasib baik laluan penjalan kaki ade pelindung
Lepas itu aku berhenti sekejap tunggu hujan reda lagi
Baju memang basah lencun la 
Sambil-sambil tu aku perhati ada jer yang redah hujan sambil berpayung

Nak jadikan cerita 
beberapa buah kereta sedang melintasi seorang pelajar yang meredah hujan sambil berpayung
Kalau hujan dah lebat,tak ada makna dah berpayung macam tak berpayung dah gayanya
Tapi satu pun tak berhenti...kalau kereta tu penuh dengan orang tak apalah
Tapi kalau dalam kereta itu cuma ada pemandu apa cerita
Takkan takut kusyen kereta basah kot..
Aku bukan nak mengata tapi itulah sesetengah sikap orang kita
Tak rugi sebenarnya berbuat baik dengan orang..
Firman Allah ada menyebut dalam surah Ali 'Imran ayat 148

"Kerana itu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia dan pahala di akhirat. Dan Allah menyukai orang-orang yang membuat kebaikan"

*Walau sekecil mana pun pertolongan kita kepada orang lain,Allah itu Maha Adil dalam membalas kebaikan yang telah kita lakukan





No comments:

Post a Comment